LASEROWA KOREKCJA WADY

LASEROWA KOREKCJA WADY WZROKU od A do Z

Laserowa korekcja wady refrakcji jest zabiegiem, który może zmienić styl życia.Od ponad 20 lat stanowi bezpieczna alternatywę dla okularów i soczewek kontaktowych.

Kto najczęściej decyduje się na zabieg?

Osoby prowadzące aktywny, sportowy tryb życia, które nie akceptują okularów, osóby które noszą soczewki kontaktowe, ale żle je tolerują np.z powodu suchości gałki ocznej lub częstych infekcji. Dużą grupę kandydatów do zabiegu stanowią reprezentanci niektórych zawodów, którzy aby móc pracować z “przymusu” muszą mieć bardzo dobry wzrok bez jakiejkolwiek korekcji: górnicy, strażacy, policjanci, maszyniści.

Kto jest potencjalnym kandydatem do laserowej korekcji wady wzroku?

• każdy kto ukończył 21 rok życia
  • wada oka jest stabilna tzn. nie powiększa się”

Jakie wady wzroku można bezpiecznie skorygować przy użyciu laserowej korekcji?

Najlepsze rezultaty uzyskuje się dla korekcji:

• krótkowzroczności w zakresie od -0.75 Dptr. do -80 Dioptrii.,
  • nadwzroczności do +4.0 Dioptrii
  • astygmatyzmu do wartośći 3.0 Dioptrii
  • w niektórych przypadkach istnieje możliwość korekcji większych wad wzroku, nie narażając pacjenta na większe ryzyko powikłań pozabiegowych

Krótki opis zabiegu…

W przypadku krótkowzroczności fotoablację, czyli "odparowanie” wykonujemy w centrum rogówki na kształt menisku wklęsłego przez co obniżamy jej moc łamiącą. Nadwzroczność wymaga działania wiązki lasera w obwodowych partiach rogówki celem uwypuklenia jej centrum, w efekcie zwiększając jej zdolność skupiającą.

Kto decyduje o wyborze metody laserowej korekcji wady?

Lekarz. W przypadku możliwości zastosowania kilku różnych technik, ta jedyna jest wybierana wspólnie z pacjentem

Dlaczego warto wykonać zabieg laserowej korekcji wady w naszym ośrodku?

Dobrą jakość i bezpieczeństwo zabiegów w Śląskim Ośrodku Leczenia Chorób Oczu zapewnia zastosowanie lasera MEL-80 firmy Carl-Zeiss i platformy diagnostycznej CRS Master. Taka konfiguracja sprzętu pozwala idealnie dopasowywać opcje leczenia - rodzaje ablacji do konkretnych pacjentów i ich wad.
Oczywiście wykonanie zabiegu z użyciem takiego sprzętu gwarantuje sukces tylko w przypadku gdy zabieg wykonany jest przez doświadczonego chirurga. Lekarze, z którymi współpracujemy wykonali ponad 1000 tego typu zabiegów, co stawia ich w czołówce polskich chirurgów refrakcyjnych.

Jakie zabiegi laserowe wykorzystujemy w leczeniu wad wzroku?

Wszystkie typy zabiegów, które dają maksymalne bezpieczeństwo oraz zamierzony efekt. Staramy się aby wykorzystywane przez nas metody leczenia nie różniły się niczym od tych, które stosuje się na całym świecie.

Czym różnimy się od ośrodków wykonujących podobne operacje?

Wykonujemy zabiegi korekcji wady u osób po 50-tym roku życia, pozwalające na pozbycie się wady oraz widzenie bez potrzeby stosowania korekcji okularowej lub soczewek kontaktowych

Z myślą o poprawie komfortu życia osobom po 50 roku życia w 2009 r wprowadzono program LBV dla korekcji presbyopia niezbyt łądnie nazywanej w języku polskim starczowzrocznością. Na podstawie uzyskanych efektów w 2013 roku opracowano jego modyfikację pod nazwą "PRESBYOND”.
Ten typ korekcji polega na laserowej modyfikacji powierzchni obu oczu, która poprzez wykorzystanie tzw. efektu mikromonowizji umożliwia otrzymanie dobrej ostrości widzenia do dali i do bliży z zachowaniem widzenia stereoskopowego.

Czy zabiegi laserowej korekcji wady wzroku wymagają znieczulenia ogólnego?

Wszystkie zabiegi wykonuje się w znieczuleniu miejscowym, pacjent podczas zabiegu nie odczuwa bólu, jest świadomy i współpracuje z lekarzem.

Badania kwalifikacyjne do laserowej korekcji wady. O czym należy pamiętać?

na 2 tygodnie przed planowanym terminem konsultacji zaleca się zaprzestania noszenia soczewek kontaktowych.

Jakie badania są wymagane w procesie kwalifikacji pacjenta do zabiegu laserowej korekcji wady?

Badanie kwalifikacyjne obejmuje:

• precyzyjne określenie wielkości wady refrakcji (oka) przed i po porażeniu akomodacji (przed I po roższerzeniu źrenic),
  • ocenę pola widzenia,
  • pomiar grubości, średnicy i krzywizny rogówki,
  • oznaczenie średnicy źrenicy w warunkach skotopowych ( w ciemności)
  • pomiar długości gałki ocznej.

Kolejnym etapem kwalifikacji jest badanie struktur przedniego i tylnego odcinka gałki ocznej w biomikroskopie.
Nieodzownym elemenetem kwalifikacji jest rozmowa z lekarzem- specjalistą w leczeniu wad wzroku metodą laserową. Informacje odnośnie spodziewanych efektów i możliwości powikłań są przekazywane w formie ustnej oraz pisemnej każdemu pacjentowi.

Co należy wykonać po uzyskaniu kwalifikacji do korekcji wady wzroku metodą laserową i jakie jest postępowanie po lecznicze po wykonaniu zabiegu?

Po pozytywnej kwalifikacji należy ustalić termin wykonania zabiegu z uwzględnieniem okresu rekonwalescencji.

• W dniu zabiegu pacjent powinien być wolny od infekcji !!!
  • Nie wolno pić alkoholu oraz napojów zawierających kofeinę.
  • Na 48 godz. przed planowanym zabiegiem nie stosować makijażu.
  • W umówionym dniu oraz godzinie, po zjedzeniu lekkiego posiłku, w lużnym i wygodnym ubraniu należy się zgłosić w rejestracji wraz z osobą towarzyszącą.\
  • Należy mieć przy sobie okulary przeciwsłoneczne i bezwzględnie zakładać je po zabiegu, zgodnie z zaleceniami lekarza.

Jakich niekorzystnych objawów można się spodziewać po wykonanym zabiegu laserowej korekcji wady?

• pieczenie
  • łzawienie
  • uczucie ciała obcego
  • światłowstręt

są to objawy towarzyszące prawidłowemu procesowi gojenia oka, które w znacznym stopniu powinny ustąpić w 4 dobie po zabiegu.

Bezwzględnie należy się stosować do wszystkich zaleceń lekarza i przestrzegać terminów zaleconych kontroli.

• Krople do oczu stosować zgodnie z rozpisem w karcie informacyjnej.
  • Chronić okolice oczu przed działaniem wody i mydła podczas kąpieli.
  • Nie stosujemy makijażu !!!
  • Unikać przebywania w pomieszczeniach zadymionych i zakurzonych.
  • Przez 4 miesiące nie korzystać z kąpieli w basenach oraz innych zbiornikach wodnych, a także z solarium i sauny.
  • Unikać ciężkiego wysiłku fizycznego.

Jakie niekorzystne, przejściowe objawy mogą być zauważane po zabiegu korekcji wady wzroku metodą laserową?

Osoby po korekcji wady krótkowzroczności mogą zauważyć w początkowym etapie rekonwalescencji przejściowe obniżenie ostrości widzenia do bliży tj. trudności podczas pracy z komputerem.
Osoby po korekcji wady nadwzroczności skarżą się na pogorszenie ostrości widzenia do dali.
Powyższe oraz inne niekorzystne objawy dyskomfortu mogą utrzymywać się do kilku tygodni a nawet 3 miesięcy. Ustępują w miarę upływu czasu.

Wybór metody do korekcji wady.

Lekarz po dokonaniu kwalifikacji w oparciu o stan miejscowy oka oraz po przeanalizowaniu wszystkich niezbędnych badań dokonuje kwalifikacji do zabiegu. Nierzadko pacjent kwalifikuje się do zabiegu z użyciem kilku metod. Niektóre, najczęściej te starsze i tańsze pomimo iż są bardzo skuteczne, mogą powodować pojawienie się przejściowego bólu oraz nieostrego widzenia trwającego kilka dni po zabiegu. Niekiedy różnica kilkuset złotych a tym samym zastosowanie nowszej metody pozwala pozbyć się dolegliwości bólowych, dając korzystny efekt poprawy widzenia praktycznie bezpośrednio po zabiegu.