LECZENIE LASEROWE

Leczenie laserowe ocznych powikłań cukrzycy

W przypadku wieloletniej cukrzycy u większości chorych pojawiają się uszkodzenia oczu wymagające zastosowania dodatkowych metod leczenia m.in. zabiegów laserowych. W zależności od tego czy pacjent wymaga leczenia insuliną czy tylko lekami doustnymi, niekorzystne zmiany mogą pojawiać się w różnym czasie. W przypadku cykrzycy typu 2, leczonej lekami doustnymi zmiany wolniej postępują i uszkadzają najczęściej okolicę plamki, a więc miejsce w siatkówce odpowiedzialne za najlepsze widzenie. U osób z cukrzycą typu 1 leczonych insuliną, objawy pojawiają się szybciej i wymagają laserowania praktycznie całej siatkówki.

Laserokoagulacja siatkówki w innych chorobach, jak:

• zamknięcie naczyń żylnych – stany pozakrzepowe
  • odwarstwienie siatkowki
  • przedarcie siatkowki
  • stany niedokrwienia i niedotlenienia siatkówki spowodowane zapaleniem
  • stany pourazowe
  • inne

Laserowe leczenie jaskry

• Jaskra prosta tzw. otwartego kąta przesączania:  trabekuloplastyka selektywna (SLT) - zabieg polegający na poprawie drożności kanalików obecnych w kącie przesączania przez które płyn wewnątrzgałkowy przechodzi na zewnątrz. Używając promienia laserowego usuwa się głównie drobiny barwnika, które mogą zalegać w tym miejscu. Zabieg może być powtórzony wielokrotnie
  • Jaskra wąskiego kąta przesączania: irydotomia (IRT) - zabieg polegający na wykonaniu promieniem lasera otworu w tęczówce, który dzięki wytworzonej dodatkowej komunikacji pomiędzy miejscem w oku, w którym jest produkowany płyn a miejscem jego odpływu zapobiega powstaniu ostrego ataku jaskry.